Mundua gobernatu nahi duena baratze bat gobernatzetik has bedi

Hernaniko natur eremuen sarea osatu dute ikasleek eurek

Eskola inguruko natur guneak aztertu dituzte Hernaniko Lehen Hezkuntzako bost ikastetxeetako ikasleek. Helburua, bikoitza: klima larrialdiari aurre egiteko eremu horiek identifikatu eta kontserbatzea batetik, eta hezkuntzarako erabiltzea, bestetik. Eskola bakoitzak natur eremu bana proposatu du eta sarea osatu dute orain.

Mikel Garcia Idiakez
Mikel Garcia Idiakez @mikelgi

1980an Irunen jaioa. 2004. urtetik da erredaktore Argian. Gizarte gaiei eta zinemari buruz idatzi ohi du.


2025eko martxoaren 12a
Herriko Lehen Hezkuntzako eskola guztiek hartu dute parte eta prozesua 3 eta 4. mailako ikasleek eurek egin dute.
Mundu bizigarriago bat eta bizitza gozagarriago bat egunero lantzen dugunon komunitateak eusten dugu Bizi Baratzea. Horregatik jartzen ditugu sarean eduki denak libre, Lurrari begiratzen eta entzuten diogunak gero eta gehiago izan gaitezen. Batu komunitatera. EGIN BIZI BARATZEAKOA.

Hernani Natura Herria proiektu komunitarioa ikasturte hasieran abiatu zuten eta asteazken honetan egin dute itxiera ekitaldia. Lehen Hezkuntzako eskola guztiek hartu dute parte eta 3. eta 4. mailako ikasleak aritu dira buru-belarri (8-10 urte inguruko ikasleak). Bi xedek gidatu dute proiektua: Hernaniko Udalak plan bat du martxan, klima larrialdiari aurre egin asmoz herri jasangarriagoa edo erresilienteagoa lortzeko, eta plan horren barruan natur eremuak identifikatzea izan du helburu proiektuak, gero horiek kontserbatu eta krisi klimatikoaren aurrean aintzat hartzeko. Bestetik, Berritzegunearen helburua izan da natur gune publiko horiek ezagutzea eta aztertzea, gero herriko ikastetxe guztiek didaktikoki erabili ditzaten.

“Ikasleak eurak izan dira prozesua aurrera eraman dutenak, horren bidez ikasketa bat izan dute; eta gainera, komunitateari zerbitzu egin diote”, nabarmendu dio ARGIAri Iñaki Sanz-Azkue Berritzeguneko kide eta proiektuaren koordinatzaileak. Berak kontatu dizkigu prozesuaren nondik norakoak.

Lehenik, irakasleek prozesua diseinatu dute, Sanz-Azkueren laguntzaz, eta ikastetxe bakoitzak bere inguruko natur eremuak identifikatu ditu (batzuek mapa batean kokatu dituzte eremuak, beste batzuek zerrendak egin dituzte…). Hernaniko Udalak emandako plano baten bidez, gune horiek publikoak ala pribatuak diren eta herri-antolamendua zein den ikusi dute.

"Eremu bakoitzak ekosistema ezberdin bati erantzutea  bilatu da, horrela landu dezakezulako basoa, ibaia, horma zahar bat, belardi bat…"

Ondoren, ikasleek ikastetxe inguruko hiru eremu natural aukeratu dituzte, hainbat irizpide kontuan hartuta; hala nola gertutasuna, irisgarritasuna, biodibertsitatea edota hezkuntza aldetik duen potentzialtasuna. “Eremu bakoitzak ekosistema ezberdin bati erantzutea ere bilatu da, horrek joko handiagoa ematen baitu didaktikoki, landu dezakezulako basoa, ibaia, horma zahar bat, belardi bat…”. Behin eremuak aukeratuta, horien habitata deskribatu dute (batzuek marrazkiz, beste batzuek argazki bidez), zientziaren didaktika aplikatuz eta metodologia ezberdinak erabiliz.

Bost ikastetxe, bost proposamen

Asteazken honetan, udaletxean antolaturiko itxiera ekitaldian, ikastetxe bakoitzak proposatuko du aukeratu dituen hiru natura gune horietatik zein den egokiena. Hala, guztira proposatuko diren bost eremuen artean sarea sortuko da, natur guneak Hernaniko ikastetxe guztiek erabili ditzaten. Ikasleekin biodibertsitatea nola jorratu azaltzeko, EHUko irakasle batek formatuko ditu martxoan proiektuaren koordinatzaileak, eta material didaktiko bat sortzea da asmoa, herriko eskola guztientzat.

“Etorkizunera begira, lanketarekin jarraitzea interesgarria litzateke: batetik, ikustea ea nola hobetu eremu berde horiek klima larrialdiari aurre egiteko, eta bestetik, aztertzea zer egin beharko litzatekeen guneak didaktikoki interesgarriagoak bihurtzeko”, amaitu du Iñaki Sanz-Azkuek.

 

"Berrikuntza egiteak prozesuan gorabehera asko dakar batzuetan, eta hala behar du"
Lanez lepo harrapatu dugun arren, eskuzabal hartu gaitu Eusko Jaurlaritzako Hezkuntza sailburuak; elkarrizketarako aurrez adostuta genuen denbora luzatzen utzi digu, luze jo baitu solasaldiak. Karguan... (+)
Ikastetxeek sukalde propioa izatetik harago, funtsa eskola-jantokien kudeaketa eredua dela adierazi du EHIGEk
Eusko Jaurlaritzako Hezkuntza sailburuak iragarri duelarik hainbat ikastetxe eta zonaldetan sukaldeak jarriko dituztela, EHIGE gurasoen federazioak dio gaur egun catering-enpresen esku dauden eskola-jantokietako eredua bera... (+)
Donostiako Udala vs. Ekologistak Martxan: nork du arrazoi?
Ekologistak Martxan taldeak ohartarazi ostean Donostiako Ategorrieta hiribide inguruan airearen kutsadura maila oso handia dela, udaletik zalantzan jarri dute erabilitako metodologia eta adierazi dute errepide... (+)
Eskola inguruetako aire kutsadurarik handiena Donostiako hiru ikastetxetan eta Bilboko bitan atzeman dute
Donostiako Zurriola Haur Hezkuntza, La Asunción eta The English School ikastetxe inguruak eta Bilboko Kontxa Eskola eta Calasancio-Escolapios dira nitrogeno dioxidoaren muga legala gainditzen dutenak,... (+)
Eredu inspiratzaileak martxan jartzera animatu ditu Antzuolako ikasleak Fenando Valladares biologoak
Nola azaldu 10-12 urteko ikasleei bioaniztasunaren galerak eta klima aldaketaren ondorioek duten larritasuna, “ez dago ezer egiterik” ideia alboratu eta planetaren alde elkarrekin zer egin... (+)
gora