Toki hotzetako aza gozoena. Hortik Aramaioko Oletako azen sona.

Hernaniko natur eremuen sarea osatu dute ikasleek eurek

Eskola inguruko natur guneak aztertu dituzte Hernaniko Lehen Hezkuntzako bost ikastetxeetako ikasleek. Helburua, bikoitza: klima larrialdiari aurre egiteko eremu horiek identifikatu eta kontserbatzea batetik, eta hezkuntzarako erabiltzea, bestetik. Eskola bakoitzak natur eremu bana proposatu du eta sarea osatu dute orain.

Mikel Garcia Idiakez
Mikel Garcia Idiakez @mikelgi

1980an Irunen jaioa. 2004. urtetik da erredaktore Argian. Gizarte gaiei eta zinemari buruz idatzi ohi du.


2025eko martxoaren 12a
Herriko Lehen Hezkuntzako eskola guztiek hartu dute parte eta prozesua 3 eta 4. mailako ikasleek eurek egin dute.
Mundu bizigarriago bat eta bizitza gozagarriago bat egunero lantzen dugunon komunitateak eusten dugu Bizi Baratzea. Horregatik jartzen ditugu sarean eduki denak libre, Lurrari begiratzen eta entzuten diogunak gero eta gehiago izan gaitezen. Batu komunitatera. EGIN BIZI BARATZEAKOA.

Hernani Natura Herria proiektu komunitarioa ikasturte hasieran abiatu zuten eta asteazken honetan egin dute itxiera ekitaldia. Lehen Hezkuntzako eskola guztiek hartu dute parte eta 3. eta 4. mailako ikasleak aritu dira buru-belarri (8-10 urte inguruko ikasleak). Bi xedek gidatu dute proiektua: Hernaniko Udalak plan bat du martxan, klima larrialdiari aurre egin asmoz herri jasangarriagoa edo erresilienteagoa lortzeko, eta plan horren barruan natur eremuak identifikatzea izan du helburu proiektuak, gero horiek kontserbatu eta krisi klimatikoaren aurrean aintzat hartzeko. Bestetik, Berritzegunearen helburua izan da natur gune publiko horiek ezagutzea eta aztertzea, gero herriko ikastetxe guztiek didaktikoki erabili ditzaten.

“Ikasleak eurak izan dira prozesua aurrera eraman dutenak, horren bidez ikasketa bat izan dute; eta gainera, komunitateari zerbitzu egin diote”, nabarmendu dio ARGIAri Iñaki Sanz-Azkue Berritzeguneko kide eta proiektuaren koordinatzaileak. Berak kontatu dizkigu prozesuaren nondik norakoak.

Lehenik, irakasleek prozesua diseinatu dute, Sanz-Azkueren laguntzaz, eta ikastetxe bakoitzak bere inguruko natur eremuak identifikatu ditu (batzuek mapa batean kokatu dituzte eremuak, beste batzuek zerrendak egin dituzte…). Hernaniko Udalak emandako plano baten bidez, gune horiek publikoak ala pribatuak diren eta herri-antolamendua zein den ikusi dute.

"Eremu bakoitzak ekosistema ezberdin bati erantzutea  bilatu da, horrela landu dezakezulako basoa, ibaia, horma zahar bat, belardi bat…"

Ondoren, ikasleek ikastetxe inguruko hiru eremu natural aukeratu dituzte, hainbat irizpide kontuan hartuta; hala nola gertutasuna, irisgarritasuna, biodibertsitatea edota hezkuntza aldetik duen potentzialtasuna. “Eremu bakoitzak ekosistema ezberdin bati erantzutea ere bilatu da, horrek joko handiagoa ematen baitu didaktikoki, landu dezakezulako basoa, ibaia, horma zahar bat, belardi bat…”. Behin eremuak aukeratuta, horien habitata deskribatu dute (batzuek marrazkiz, beste batzuek argazki bidez), zientziaren didaktika aplikatuz eta metodologia ezberdinak erabiliz.

Bost ikastetxe, bost proposamen

Asteazken honetan, udaletxean antolaturiko itxiera ekitaldian, ikastetxe bakoitzak proposatuko du aukeratu dituen hiru natura gune horietatik zein den egokiena. Hala, guztira proposatuko diren bost eremuen artean sarea sortuko da, natur guneak Hernaniko ikastetxe guztiek erabili ditzaten. Ikasleekin biodibertsitatea nola jorratu azaltzeko, EHUko irakasle batek formatuko ditu martxoan proiektuaren koordinatzaileak, eta material didaktiko bat sortzea da asmoa, herriko eskola guztientzat.

“Etorkizunera begira, lanketarekin jarraitzea interesgarria litzateke: batetik, ikustea ea nola hobetu eremu berde horiek klima larrialdiari aurre egiteko, eta bestetik, aztertzea zer egin beharko litzatekeen guneak didaktikoki interesgarriagoak bihurtzeko”, amaitu du Iñaki Sanz-Azkuek.

 

Eredu inspiratzaileak martxan jartzera animatu ditu Antzuolako ikasleak Fenando Valladares biologoak
Nola azaldu 10-12 urteko ikasleei bioaniztasunaren galerak eta klima aldaketaren ondorioek duten larritasuna, “ez dago ezer egiterik” ideia alboratu eta planetaren alde elkarrekin zer egin... (+)
Petardo eta bengalak, albo-kalteak dituen tradizioa
Urtezahar gauean petardo, bengala, traka, suziri eta bestelako gailu piroteknikoekin jolasean arituko dira asko eta asko aurten ere, horietako ez gutxi adin txikikoak. Eta errepikatuko... (+)
"Eskolako jangela orduetan gauza asko gertatzen da, ez da bakarrik jateko leku bat"
Bi ordu edo bi ordu eta erdiz haur eta gazte andana hartzen ditu jantokiaren tarteak eskoletan. Jateko, jolasteko eta elkarbizitzeko espazio horretan jantokiko arduradunak esku... (+)
Valentziako presidentearen aurkako salaketa jarri dute, eta haren dimisioa eskatu
Valentziako Generalitateko presidentearen aurka salaketa jarri du CGT sindikatuak, heriotzak saihesteko neurriak hartu ez izana leporatuta. Hogei bat eragile sozial eta sindikalek berriz, haren dimisioa... (+)
Zaintza beharrean, kontrola lehenesten duen arkitektura dugu eskoletan
Ikastetxetako patioen eraldaketak ugaritzen ari diren arren, oraindik eraikin zaharkituak eta azpiegitura zurrunak dira nagusi hezkuntzan (barruko nahiz kanpoko espazioetan), gustura ikasi, mugitu eta harremanak... (+)
gora